شنبه، آذر ۲۷، ۱۳۸۹

آزادی اجتماعی از دیدگاه شهید بهشتی

مقاله زیر در رابطه با " آزادی اجتماعی از دیدگاه شهید بهشتی" از خانم فاطمه کبیر تاج آورده شده است .
 آزادی و انتخاب آزادانه است که زندگی ما را و شخصیت ما را زندگی و شخصیت انسانی می کند.
در حقیقت نگرش نسبت به آزادی هم در برگیرنده فرایندهایی است که آزادی کنش ها و تصمیمات را بوجود می آورد و هم در برگیرنده فرصت های واقعی که مردم با توجه به شرایط شخصی و اجتماعی شان دارند. تحلیل آزادی جز از راه بررسی متقابل عوامل مختلف اجتماعی ، تاریخی، فرهنگی و ... بر یکدیگر میسر نیست، چرا که انسان در درجه اول موجودی است اجتماعی و آزادی نیز جزیی از مساله کلی روابط شخص با دیگران و اجتماع است.
هنجارهای اجتماعی چگونگی روابط و رفتارهای اجتماعی افراد را معین می کنند تا آنجا که حتی محدودیتهایی نیز در رفتار آدمیان بوجود می آورند. طبیعتا در یک جامعه اسلامی هنجارها و نرم های اجتماعی و قوانین و مقرراتی که در ارتباط با جامعه  وضع می گردد متاثر از فرهنگ  اصیل اسلامی است. به عبارتی قواعد و رفتار و تعامل افراد یک جامعه اسلامی بر اساس بینش اسلامی شکل می گیرد.
شهید بهشتی نیز با اعتقاد راسخ به آزادی انسان در انتخاب راه زندگی معتقد است:
انسان، محکوم جبر اجتماعی نیست بلکه در برابر حاکمیت آن قوانینی که به نام قوانین اجتماعی و سنت های اجتماعی و مکانیزم اجتماع و ماتریالیسم تاریخی و جبر تاریخی، جبر اجتماعی و جبر اقتصادی مطرح می شود کاملا آزاد است و نه تنها محکوم به این قوانین نیست بلکه حتی می تواند بر پدیده ها و بر تنگناهایی که در پرتو حاکمیت همین قوانین بوجود آمده بشورد و در برابر آنها بایستد و معادله را بر هم زند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر