جمعه، آذر ۲۶، ۱۳۸۹

وظیفه انجمن های اسلامی دانشجویی

متن زیر بخشی از "کتاب سه گونه اسلام " از استاد مرحوم شهید آیت الله بهشتی آمده است که به وظایف انجمن اسلامی اشاره دارد.
در شرایط امروز من شخصا با نوجوانانی رو به رو می شوم و برایم بسیار جالب است که اینها به اسلام باز آمده اند یا از آن مسلمان عادتی به سوی مسلمان راستین و اسلام راستین کشیده شده اند و یا اصلا در خانه های بی مبالاتی و لاابالی گری و بی دینی به دنیا آمده اند و اینک به سوی اسلام راستین آمده اند که قدم این نوع جوانان بر همه ما میمون و مبارک باد و قدم اینها واقعا بر روی چشم، زیرا اینها افراد بسیار ارزنده ای هستند. اتفاقا شاید اول بار که به یک نمونه چشمگیر از این جوانان برخورد کردم در سال 1347 در هامبورگ بود. به جوانی برخورد کردم که وقتی با احوالش آشنا شدم فهمیدم از خانواده ای است که آن خانواده با دین فقط یک آشنایی اسمی دارد و این جوان به صورت یک انسان خود ساخته مقید ، متعهد و مسئول در آمده و در راه ایمان و هدفش فعالیتی آغاز کرده بود. تمنای من این است که انجمن های اسلامی دانشجویی به خصوص در اروپا پناهگاهی باشند برای این گونه دختر خانم ها و آقا پسرها، جوانانی که از محیط های خانوادگی نا مقید به اروپا آمده اند و اینجا در محیطی باز احساس می کنند قلبشان در گرو گمشده ای است. اینان همان جست و جو گرانند ، همان  جست و جو گرانی که از آنها در صف اول و گروه اول یاد کردم. آنها واقعا پی آرمانی آمده و این آرمان را در قرآن و راه قرآن پیدا کرده اند. سرگردان بوده اند و به سوی قرآن آمده اند. قدم این گونه جوانان را گرامی بداریم. همه نوع هم گامی و بردباری و برابری با آنها داشته باشیم. سعی کنیم در جمع ما محیطی گرم و صمیمی بیابند که آنها را بپذیرد و جانشین محیط خانواده و محیط قبلی آنها باشد. این گونه جوانانند که می توانند عنصر های سازنده و ارزنده ای برای پیشرفت واقعی نهضت اسلامی دانشجویی در همه جا باشند. امیدوارم همه ما این توفیق را داشته باشیم که با آشنایی بیشتر با قرآن کریم و با کلمات و سیره پیغمبر اکرم و ائمه طاهرین سلام الله علیهم اجمعین و آشنایی با الگوهای راستین اسلام بتوانیم جزء گروه اول باشیم و با آنها ولایت اسلامی و پیوند عمیق وظیفه آور تعهد آور اسلامی داشته باشیم و فریب گروه های سوم و چهارم و پنجم را نخوریم. گروه سوم و چهارم خیلی فریبنده اند و گروه دوم هم کمی فریبنده است. در زیر خلاصه ای از 5 گروه آمده است:
1-    جست و جو گران راستین حق جوی حق پویی که دلشان در عشق حق می تپد.
2-    یک عده مردم ناراضی از وضع موجود که چون از وضع موجود ناراضی اند هر دعوت تازه ای که احتمال بدهند برای آنها وضع بهتری به وجود می آورد  برایشان قابل توجه است.
3-    افرادی کمابیش پیدا می شوند که در شرایط موجود بیش از نارضایتی اصولا یک گمشده ای دارند مخصوصا جاه طلب هایی که در محیط کنونی فرصتی برای رشد و ترقی و رسیدن به مقام دلخواه پیدا نکرده اند.
4-    فرصت طلبان، آپورتونیست ها ، کسانی که اصولا به اندازه گروه سوم هم حاضر نیستند تن به خطر بدهند، کسانی که آماده اند که زمینه ای فراهم شود و شکمی از عزا در بیاورند، به مالی برسند، به نامی برسند و ...
5-    گروه پنجم که بیشتر مردم از این قبیلند ، کسانی هستند که اصولا کاری به این کارها ندارند ، مردم معمولی اند ، پیروان مذهب زندگی آرام.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر