چهارشنبه، آذر ۲۴، ۱۳۸۹

رسالت دانشجو و دانشگاه از زبان شهید دکتر بهشتی


حقیقت اینکه مسئله اساسی عبارت است از همان رسالت دانشجو. اول مشخص کنید رسالت دانشجو در انقلاب اسلامی ما چیست؟ به هر حال باید قبل از هر ما چیز فکر کنیم که دانشجو قرار است در جامعه اسلامی امروز ما چکار کند؟
دانشجو به معنی عام عبارت است از قشر آگاه ، پیشگام و پیشتاز در خلاقیت های انقلابی جامعه ما. چه طلبه جوان حوزه و چه برادرها و خواهرهای دانشجو. در سالهایی که در صف مقدم مبارزه و انقلاب کار کردند، تلاش کردند، جنگیدند. قشرهای دیگر با این آزادگی و آگاهی و وسعت در میدان مبارزه حضور نداشته یا در صفوف اول حضور نداشتند. رسالت دانشجو امروز در این است که همچنان به صورت عنصر اصلی انقلابی جامعه بماند. رسالت دانشجو در این است که انقلابی بماند و همچنان پیشگام و پیشتاز انقلاب باشد و پیش آهنگ حرکت باشد. اما نه چنانکه از توده ها شود و برای خودش به سویی برود و یک وقت پشت سرش را نگاه کند و ببیند که از توده ها تقریبا کسی نیست. این است که دانشجو باید فرهنگ این انقلاب را روز به روز بهتر بشناسد و بهتر پاسدارش باشد.
رسالت دانشجو:
1-    همچنان که انقلابی و پیشتاز بماند.
2-    پاسداری از فرهنگ انقلاب را که به برکت آن پیوند میان این قشر و گروه پیشتاز و کل جامعه تامین شد، جز اساسی ترین وظایف خودش قرار بدهد.
3-    دانشجو باید مصمم باشد، خودش را بسازد و طوری بسازد که فردا تامین کننده ی یکی از نیاز های واقعی این جامعه باشد.دانشجو به این ترتیب چه از آب در می آید؟ بخشی است که همرنگ و هماهنگ و همگن و هماهنگ با جامعه و محیط زندگی خودش.
4-    دانشجو رسالتش در این است که در برابر دردهای جامعه برای همیشه حساس بماند، نه اینکه تا فارغ التحصیل شد و شغلی پیدا کرد، هر قدر شغلش بهتر میشود حساسیتش کمتر شود. وای به روزی که تحصیل کرده های جامعه اعم از روحانی، معلم، داننشگاهی، در شکل آموزگار، دبیر، استاد واعظ، امام جماعت، مرجع تقلید، محقق اسلام شناس، نویستده، گوینده و به طور کلی گروه ممتازش تبدیل شود به گروه بی درد.
خوب از کی باید پیش بینی کنیم که به وادی بی دردان سرازیر نشویم؟ از کجا؟ از همین دوره دانشجویی. این دانشجوست که باید امروز در برنامه خودسازی پیش بینی کند که چطور خودش را بسازد که فردا به خیل بی دردان نپیوندد، بلکه روز به روز دردمند تر بماند. واقعا این طور است، اگر رفت در جامعه، همان جایی که مورد نیاز جامعه، قرار  گرفت، آنجا که فرصت اینکه دردمند تر بماند بیشتر گیرش می آید. دانشجو باید همچنان پیشتاز و انقلابی باشد،نه پیشتازی که آنقدر پیشتاز بشود که از امت فاصله بگیرد و جدا بشود  یا راهش اصلا از امت به طور کلی جدا باشد. و باید خودش را برای ایفای یک نقش به درد بخور از نظر روحی و عاطفی باقی بگذارد. چنین دانشجویی حامل پیام همیشگی برای امت ما خواهد بود و نه فقط برای مردم  ایران بلکه برای انسان در سطح جهان، چنین دانشجویی می تواند حامل پیام باشد، پیام راستین انقلاب اسلامی.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر