پنجشنبه، آذر ۱۸، ۱۳۸۹

نگاه بزرگان به چادر


شهید مطهری
شهید مطهری به اندازه و نوع پوشش:استاد حجاب را به معنای پوشش می دانست و نه صرف چادر هر چند كه ایشان چادر را حجاب برتر می دانستند.ایشان معتقد بود كه حجاب و پوشش زنان باید به گونه ای باشد تا سلامت روانی جامعه تحریك نشود و شخصین والایی كه زنان دارند لكه دار نشود در عین اینكه ایشان معتقد بودند زنان در انتخاب رنگ و لباس پوشیدن هم آزاد هستند.
شهید بهشتی
در یکی از سخنرانیهای شهید بهشتی در مورد حجاب و چادر  ایشان تأکید داشتند که در اسلام حجاب به معنای چادر نیست. در همان جلسه عده‌ای از ایشان سؤال کردند شنیده‌ایم همسر شما در آلمان چادر به سر نمی‌کردند و با مانتوی اسلامی رفت‌وآمد می‌کردند؛ پاسخ ایشان این بود: بله، حجاب کامل اسلامی که مورد تأیید است می‌تواند چیزی غیر از چادر هم باشد.
سؤال: امروز یک حرکت خزنده ای بر علیه چادر که یک حجاب ملی و سنتی است آغاز گردیده است، خواهشمندیم نظر مبارک را در این مورد مرقوم فرمائید.
آیة الله العظمی فاضل لنکرانی: سزاوار است خانم ها از چادر استفاده کنند چون چادر در کشور اسلامی ایران از مظاهر و شعائر اسلام می باشد و با حفظ این شعار سعی کنند بانوان محترم حرکت مورد سؤال را خنثی کنند.
آیة الله العظمی صافی گلپایگانی: چادر بهترین پوشش برای خانم ها است، چون تمامی مفاتن بدن را می پوشاند. خانم های مسلمان باید آداب و سنن اسلامی را در لباس پوشیدن مراعات کنند و از تجدد گرائی مضر پرهیز کنند.
آیة الله العظمی بهجت: چادر حجاب پسندیده است.
آیة الله العظمی سیستانی: چادر حجاب بهتر است و سزاوار نیست زن های مؤمن بدون چادر خارج شوند.
آیة الله العظمی مکارم شیرازی: حجاب یکی از قوانین مسلم اسلام است و اساس آن پوشاندن بدن و موها غیر از صورت و دست ها تا مچ است ولی بی شک چادر حجاب برتر است.
آیة الله العظمی تبریزی: پوشیدن بدن بر زن واجب و بهترین نوع پوشش واجب، همان چادر مشکی است که زن های مؤمنه خود را با آن می پوشانند.
آیة الله العظمی مظاهری: معلوم است که آن حرکت خزنده حرام است و آثار بدی برای اجتماع و برای خود آن ها دارد.
آیة الله العظمی خامنه ای: چادر برترین نوع حجاب و نشانه ی ملی ما است.
 رواج حجاب باید با تربیت همراه باشد
مورد دیگر از برخوردهای غیر مستقیم امام موسی صدر ، به «غاده جابر» نویسنده جوان مسلمان مربوط می شود. او دختر یکی از سرمایه داران بیروت بود که در آفریقا و ژاپن به تجارت مروارید اشتغال داشت. غاده در خانواده مرفه و با فرهنگ غربی و اروپایی بزرگ شده بود و وضع ظاهری خوش آیندی از نظر حجاب نداشت؛ ولی چون از قلم روان و شیوایی برخوردار بود و به اهل بیت و امام حسین(علیه السلام) گرایش عاطفی شدیدی داشت، مورد توجه امام موسی صدر قرار گرفت و او را به همکاری در مجلس اعلا و حرکت محرومین دعوت کرد. چون غاده از مسائل سیاسی ، جنگ و درگیری خوشنود نبود ، ابتدا از قبول آن امتناع ورزید؛ ولی بعدها با اصرار و پیگیری های مستمر امام موسی صدر به جمع آنها پیوست او مدتی با سر و وضع عریان در جمع بچه های جنبش حرکت محرومین حاضر می شد ، به طوری که در چند مورد ، اعتراض برخی آنها را برانگیخت ، تا این که پس از اندکی، در اثر برخوردهای غیر مستقیم امام موسی صدر و شهید چمران ، غاده بی تفاوت به مسائل سیاسی و نیمه عریان، به یک خانم کاملا با حجاب ، مؤمن ، متعصب به مسائل دینی ، عارف و سالک الی الله تبدیل شد.
   

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر